Extrémne namáhané trate
Extrémne namáhané trate výrazne viac zaťažujú zvršok, čo často spôsobuje závažné poškodenie jeho jednotlivých komponentov. Tak to bolo aj u zákazníka MRS Logistica S. A. v Brazílii. Spoločnosť Getzner bola poverená hľadaním riešenia, ako znížiť náklady na údržbu trate.
- Väčšia pružnosť pre extrémne namáhané trate s viac ako 33 tonovým zaťažením na nápravu
- Vysokopevnostné podkoľajnicové podložky Sylodyn® významne znižujú opotrebovateľnosť
- Podkoľajnicové podložky udržia extrémne zaťaženie
Vyššia dostupnosť pre využitie extrémne namáhaných tratí
Projekt
Spoločnosť MRS Logistica S. A. od roku 1996 prevádzkuje extrémne namáhanú trať na prepravu železnej rudy, kontajnerov a uhlia z vnútrozemia k východnému pobrežiu. Trasa dlhá 1 674 km vedie cez tri štáty: Rio de Janeiro, Minas Gerais a Sao Paulo a je neustále vystavená nezvyčajne veľkej záťaži. Každý vlak na tejto linke má dĺžku asi 2 km a má v priemere zaťaženie nápravy 33 ton.
Opotrebovanie a výluky spôsobujú náklady.
Vzhľadom k vysokej záťaži a nedostatočnej pružnosti trati vznikajú na koľajniciach a upínacích zvierkach praskliny a dochádza k zvýšenému opotrebovaniu jednotlivých komponentov zvršku. Výsledkom sú vysoké náklady na údržbu, opakované výluky na tratiach a znížená disponibilita trate.
Spoločnosť Getzner bola poverená riešením problému na extrémne namáhanej trati MRS Logistica S. A. Cieľom bolo na jednej strane zvýšiť disponibilitu trate a na strane druhej minimalizovať náklady na údržbu bez veľkých zásahov do systému zvršku.
Jedná sa vôbec o prvý dlhodobý test Getzner podkoľajnicových podložiek na extrémne namáhanej trati. Výsledok je jednoducho výborný!
Riešenie spoločnosti Getzner
Väčšia pružnosť – menej odstávok
Príčiny sú vždy rovnaké: Dôvodom vysokého opotrebovania všetkých komponentov zvršku je predovšetkým nedostatočná pružnosť. Aká pružnosť je však potrebná a účelná? Spoločnosť MRS Logistica S. A. pod vedením odborníkov zo spoločnosti Getzner zabudovala v októbri 2011 na extrémne namáhanej trati z Ferrovii do ACO (neďaleko Bom Jardim de Minas) podkoľajnicové podložky Sylodyn® na oceľové a drevené podvaly.
Podkoľajnicové podložky Getzner môžu byť dodatočne inštalované ľahko a rýchlo. Inštalujú sa priamo pod pätku koľajnice a inštalácia si nevyžaduje dlhodobú výluku. Joao Marcos, projektový manažér Getzner, vysvetľuje: „Inštalácia podkoľajnicových podložiek je najjednoduchší spôsob ako zabezpečiť pružnosť v železničnom zvršku bez obnovy kompletného štrkového lôžka. Na skúšobnej trati v Brazílii je kamenivo zničené resp. veľmi stlačené, čo spôsobuje, že v celom zvršku chýba pružnosť. Naše podkoľajnicové podložky tento nedostatok kompenzujú. “
Výrazne nižšie opotrebovanie
Výsledok presvedčil: Na celej skúšobnej trati sa počas obdobia 3 rokov nevyskytla ani jedna zlomená koľajnica. Joao Marcos to vyjadril slovami: „Aj keď sme presvedčení o kvalite našich produktov, toto bola prvá naozajstná externá skúška našich vysokopevnostných podkoľajnicových podložiek Sylodyn® na extrémne namáhaných tratiach so zaťažením na nápravu viac ako 33 ton. Výsledky hovoria samé za seba. Dokonca aj po zaťažení 400 miliónov ton nákladu – ekvivalent 10 rokov životnosti vysoko frekventovanej dopravnej trati v nemeckej železničnej sieti – bolo opotrebovanie komponentov zvršku výrazne minimalizované“.
Preukázaná trvanlivosť
V septembri 2014 boli niektoré podkoľajnicové podložky demontované, aby sa preveril ich stav. „Človek si musí uvedomiť, akému zaťaženiu bol materiál počas takmer 3 rokov vystavený. Pozitívne účinky podkoľajnicových podložiek na komponenty zvršku sme videli “, povedal Joao Marcos. „Ale rovnako nás zaujímala aj otázka: Ako to prežili naše produkty?” Opäť výsledky presvedčili: Pri optickej kontrole a aj pri meraní elastických vlastností v laboratóriu, podkoľajnicové podložky s vysokou pevnosťou Sylodyn® nejavili žiadne známky opotrebovania.
Spätná väzba
Výhody pre zákazníka
- Výrazne menšie opotrebovanie
- Nižšie výdavky na údržbu a nižšie náklady
- Väčšia disponibilita a ziskovosť
Fakty a čísla
Prevádzkovateľ | MRS Logistica A. S. |
Dĺžka trate (na ktorej bol materiál zabudovaný) | 100 metrov, vrátane posudzovaných úsekov |
Materiál | vysokopevnostné podkoľajnicové podložky Sylodyn® |
Zaťaženie počas celého skúšobného obdobia (3 roky) | 400 miliónov ton nákladu |
Realizácia | Od októbra 2011 |
Projektový manažér Getzner | Joao Marcos |